Lantbruksmässa

Idag får mina egna djur stå åt sidan för en bunke andra. Som jag nämde sist så skulle vi på mässa i Malmö igår och det var vi också, utan några större problem med snö (som förresten mycket riktigt nästan försvunnit idag).

Jag tycker alltid det är roligt att åka till denna mässa, speciellt som de verkar satsa mer och mer på hästar också och inte bara på "vanliga" lantbruksdjur.

Vi fick bl.a. se lite hur polishästar tränas att förbli lugna i olika situationer. Nu visste jag redan det mesta av det för jag har varit på sådan kurs ett par gånger med Sampa (och det var ju egentligen roligare än att titta på), men det är ändå en fröjd att se hur erfarna polishästar tar sig igenom allt utan att knappt ens vifta på örat. Det var även trevligt här för de hade fyra hästar som var olika långt komna i utbildningen, så en av dem var lite mer nervös medan den mest erfarna struntade helt i vad som hände.

Här nedan drog de en presenning över och på hästarna/ryttarna.
Tyvärr var det mycket dålig belysning att fotografera i.



Något annat de också hade uppvisning i var shettis-agility, där man precis som med hundar ska ta sig runt en hinderbana springandes med sin shettis i lina. Det verkar riktigt roligt så det skulle jag kanske fundera på att prova med Sampa. Fast då får nog både hon och jag träna upp flåset först   :o)

Man fick även se lite fårvallning, och tyvärr var vi inte där sist för då rymde fåren när de skulle lasta dem efter uppvisningen så det sprang tydligen får över hela mässan. Det hade varit en syn att se, men det hände inte denna gången. Vi fick dock se jätteduktiga vallhundar i olika ålder som också kommit olika långt i träningen.



Och det sägs ju att man ska börja i tid:



Men det är ganska fantastiskt, för redan som så liten har de det här typiska beteendet att sänka huvudet och bara vara koncentrerad på fåren. Som ni ser så struntar den fullt i alla människor som står runt om. Undrar varför han inte kopplade loss den...... hehe

Något annat som också var extra intressant för oss som är (ganska) nyblivna fårägare var fårklippningen.

Före:


Klipp klipp....


Efter:


Han som gjorde detta klipper ett får på ungefär en minut......
Jag som var stolt när vi hade klippt våra får. Vet inte om jag vågar avslöja hur lång tid det tog för oss att klippa ett får..... Men jag kan definitivt säga att det inte gick lika smidigt och vi lade det inte på rygg heller.

Nåja, vi bytar samtalsämne tror jag....

På det hela taget hade vi mycket trevligt och gjorde faktiskt ett och annat fynd också tycker jag.

Avslutar med en bild på några (gigantiska) tjurar som skulle bedömas på uppvisning.


Kommentarer
Postat av: Anna

Nice! varför har jag inte hört talas om den här mässan??!!

2009-02-06 @ 21:51:42
Postat av: Kesoneso

Vet inte varför du inte hört om den innan, men nu har du :o)



milamassan.se, sista dagen imorgon lördag 7/2



tror bara det är vartannat år dock

2009-02-06 @ 23:05:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0