Sly och ponnyridning

Eftersom jag kom hem ganska sent inatt (runt 00.30) så tänkte jag ju givetvis att jag skulle passa på att sova lääänge nu när jag kan det. Men icke, 07.30 vaknade jag av någon anledning och kunde inte somna om.
Så efter en lugn start på morgonen gick jag ut och började rensa nere i hästhagen. Bonden vi lånar hagen av hade nämligen haft inspektörer som tittat på hagen och de hade inte godkänt den som bete för där var för mycket sly.
Så det var bara till att kavla upp ärmarna och sätta igång.



Så såg det ut när jag började och man kan tycka det är lite löjligt för det är bara allra längst ner i ena hörnan på en hage som är ganska stor. Men, men, alla konstiga regler som följde med EU är väl bara att följa va ?  ;o)

Mitt på dagen gick jag in för lägga mig och vila en stund (eftersom det ju inte blev någon sovmorgon), men efter en stund kom granntöserna och frågade om de fick rida. Eftersom det var ganska varmt bad jag dem komma tillbaka senare när det svalnat av lite.
Så det var bara att gå ut och ta det sista i hagen så jag säkert skulle hinna med det innan de kom tillbaka.
Till slut hade jag fått bort allt.



Jag gick in och tog lite att äta och sedan kom tjejerna tillbaka, så fick de rykta lite och så gav vi oss ut på en runda. Det är nyttigt för mig också när de kommer och vill rida för jag måste följa med och leda dem så då får jag också motion.



Sampa blir ompysslad. De är tre stycken men den ena syns dåligt för hon hukar på andra sidan, och kratsar hoven.
Givetvis hade vi , som vanligt, sådan tur så att åskemolnen kom närmre och närmre och mullret blev högre och högre och när vi var nästan hemma igen så öppnade himlen sig!
Jag kan säga att jag hade nog inte en torr fläck på hela kroppen. Men det var så varmt och klibbigt innan så det var faktiskt ganska skönt.

När töserna hade tagit sig hem kröp Max och jag ner under täcket tills åskan hade dragit förbi.

Förra veckan när Thomas var hemma hade vi fårklipparen på besök, men Thomas hade ingen kamera så jag har inte kunnat lägga in bilder på det.
Men de ser så roliga ut när de är nyklippta......



Förra gången fåren skulle klippas tänkte vi att hur svårt kan det vara, och gjorde det själva. Jag är visserligen ganska stolt över att vi faktiskt lyckades få alla tre klippta men jösses! vad jobbigt det var. Inte nog med att det tog en hel evighet för oss, man fick grymt ont i ryggen också. Jag vågar knappt erkänna det, men trots att vi hjälptes åt tog det ca 45 minuter per får. Rekordet ligger på typ 1 minut och 20 sekunder eller så.  :o)
För vår fårklippare tog det nog mellan fem och tio minuter om jag uppfattade Thomas rätt när han berättade.

Dessutom klippte han av all ullen i ett enda stycke så det ser ut som det ligger ett par, tre får på golvet nu när man tittar in där de stod.



Avslutningsvis för er som kanske (inte) undrar så lever blommorna i min rabatt fortfarande, väl skötta av svärmor som dessutom gett dem lite ny fräsch plantjord och gödsel.



Som ni ser så blommar även stäppsalvian (ja, jag har fusklapp) fint!

Nu ska Max och jag krypa ner under täcket igen för nu närmar sig åskan på nytt.
Imorgon är en ny dag och då ska hovis komma ut! Hoppas vi slipper åska!!

Kommentarer
Postat av: Sambon

Keso duuuuuuktig.....

2009-07-07 @ 16:32:04
Postat av: Kesoneso

Ja, visst är jag! Nästan så förtjänar att få stanna hemma till imorgon va? :o)

2009-07-08 @ 09:17:37
URL: http://kesoneso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0