Tranans återkomst

Jodå, tranan som jag lade in en halvkass bild på tidigare, återkommer med jämna mellanrum. Tror faktiskt att den är här så gott som varje dag. Detta innebär ju också att den vänjer sig mer och mer vid att det rör sig i vår trädgård, så nu kan jag komma mycket närmre den.
Dock håller den sig mitt på åkern så jag kan ju inte gå längre fram än till åkerkanten, men det har i alla fall ändå resulterat i ett par något bättre bilder, och faktiskt även någon filmsnutt. Nu går det ju bara att lägga in bilder här så vi får nöja oss med det.



Tyvärr är det ju en som sagt en halv åker mellan oss så det blir ju inte direkt någon närbild. Jag tog även bilder med den digitala zoomen men då blir det ju så suddigt tråkigt nog.



Men jag är åtminstone glad för att den känner sig så pass trygg, fast jag står i närheten, att den går och småäter lite hela tiden (åkern är nysådd så det är ju en guldgruva).



Innan har det alltid varit ett par som har funnits här, och jag är långtifrån någon expert på fåglar men jag har även fått för mig att de normalt hänger ihop parvis.
Detta innebär att vi misstänker att det tyvärr hänt något med denna tranans partner. Hade varit roligt att ta reda på hur det är med tranor, om de har en partner för livet eller om denna stackare kan tänkas få chans att träffa någon ny.
Hmm, det lät konstigt men ni förstår kanske vad jag menar. Vissa djur har ju bara en partner och om det händer något då så är den andra ensam resten av livet.

Kommentarer
Postat av: Anna

J...a liv de för, de där djuren, men de är fina. Du kan vara lugn, din ensamma trana kommer att leta upp en ny partner enligt en säker källa.

2009-05-06 @ 12:27:04
Postat av: Kesoneso

Jo tack, det ska gudarna veta! Det hörs extra tydligt när man blir väckt av det klockan sex på morgonen....



Vad skönt att höra att h*n kommer att få bli lycklig igen. Men annars är det väl så normalt att de kommer två o två va?

2009-05-06 @ 13:31:55
Postat av: Anna

Jepp, de tycker om tvåsamhet.

2009-05-06 @ 21:14:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0