Julen närmar sig......

Men först och främst säger jag stort GRATTIS till pappa idag på hans födelsedag!!

Thomas och jag har haft fullt upp de sista dagarna.

Grannen ska nämligen göra en väg till sin åker vilket innebär att vi inte längre kan använda stallet som lösdrift. För getterna, fåren och häst/åsna är detta ingen större fara då de har vindskjul i hagen. Vi får dock flytta hästarnas så tills vi får tag i en maskin som kan göra det får vi ta in dem på nätterna.

Men däremot behöver ju grisarna komma in i lite värme så de får flytta tillbaka upp till det vi kallar gråludan. Därför har vi hållt på att sätta upp nytt stängsel där till dem, plus att där ska fram ström så vi kan koppla in deras värmelampa och vi behöver själva lampor så vi ser något.

Men nu är det så gott som klart, och grisarna flyttade in idag. Thomas har också dragit extra stängsel i stora hagen till de andra djuren, så nu kan vägbygget börja när de vill!

Vi har även hunnit åka ner på vår traditionsenliga resa till Vellingeblomman.

Jag älskar att strosa där i tomtebyvägen. Det är ett Mecka för mig som älskar julen!
Tänk er meter efter meter med julpynt av alla de slag......





De har till och med en julkrubba i naturlig storlek med en åsna och ett får. Och i år hade de dessutom en åsnebebis. Grymt söt!



(Det är åsnan som är bakom staketet)



De bygger även upp små scener (eller vad man ska kalla det) här och var.
Här ligger till exempel tomten och snarkar:



I säckarna som skymtar lite längst ner till höger kan barnen lägga sina önskelistor till tomten, eller kan man lämna iväg sin napp till honom om man vågar det....



Några tomtar är ute och paddlar eller åker skridskor på nordpolen:



Titta så fint de har målat på väggen så det ser ut som landskapet fortsätter.



Och givetvis ska det bakas massor med pepparkakor och annat som hör julen till:



Så om ni älskar julen lika mycket som mig och har en dag över, rekommenderar jag varmt en resa hit, men räkna med att ni inte är ensamma......


Avslutningvis måste jag bara visa två av mina sötnosar:



Max är så tålmodig med katterna så det är jättegulligt att titta på dem.

När de ligger och leker med hans svans tittar han lite på dem men låter dem hållas. Utom möjligen om de biter till ordentligt, då hoppar han till och flyttar lite på sig.

Kommentarer
Postat av: Zingos Anna

Du är jul-tokig så det räcker för mig med, hi hi!

2009-11-25 @ 21:15:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0