Nu är våren på väg!!

Nu har det ju gått ett tag sedan jag skrev sist igen, därför blir det ett ganska långt inlägg med framförallt en hel del bilder.

Det har ju blivit dags att köra igång förberedelserna till försäljningen, så det har varit fullt upp att göra.

Först ytterligare några snöbilder hemifrån, som det såg ut dagarna innan vi körde uppåt.

Jag nämnde ju att jag skulle ta en bild på vårt egna lilla berg därhemma och för att ni ska få en uppfattning om storleken, har Max fått agera fotomodell:




Det är detta berg som Hercules älskar att leka i:




Även här slänger jag in en bild på Max i snödjupet, vilket är ungefär detsamma som i förra inlägget:



Det är bra att ha Max som mätstock!

Hästarna har också haft det lite djupt:



Som ni ser har Lurfvas fått täcke på sig och det beror på att han hade ont i ryggen en morgon när jag skulle rykta av spånen innan utsläpp. Jag slängde då på honom täcket för jag tänkte att han kanske blivit lite kall nu när de inte rör sig så mycket pga snön.
Men efter några dagar hade det bara blivit värre och jag fick knappt röra honom bak vid slutet av ryggen/början av korset (korset är uppe på rumpan typ, för de som kanske inte vet).
Därför ringde jag till veterinären som skulle komma ut på fredagseftermiddagen.

Typiskt nog var detta samma dag som jag körde uppåt, så svärmor fick vara på plats och så fick veterinären ringa mig efter han gjort sin undersökning.

Tidig eftermiddag ringde så veterinären och vad säger han? Jo, han har känt och klämt på halva åsnan, och tagit tempen m.m. men Lurfvas hade inte reagerat någonting!!
Svärmor hade även ryktat honom utan någon som helst reaktion. Mycket skumt! Vi var hemma en snabb vända i början av veckan och då kände jag också igenom honom, och ingen reaktion.
Så typiskt!
Kunde han inte visat det redan på morgonen så hade jag inte behövt ta ut veterinären i onödan.

Men men, så är det ibland.

Fredag eftermiddag kom jag iaf upp och här kan jag säga att de har ännu mer snö än hemma.
Thomas hade kört upp med husvagnen redan torsdag kväll så han och en inhyrd maskinförare hade skottat hela förmiddagen:




Så därför kunde vi börja med att sätta husvagnen på plats, och i lördags kom även förtältet upp. Men eftersom det skulle komma mer snö, satte vi upp extra stöttor för säkerhets skull:




Här kom inte maskinen åt........




.......så det fick vi skotta för hand i lördags och söndags.

Som tur är hade vi snälla Herr Nilsson ( som av någon anledning försöker intala Thomas att Pippis apa heter Herr Johansson) till hjälp:





Till slut fick vi skottat hela tältet:




Och när det var färdigt hade vi tre skottat ut så här mycket:




Till slut hade vi så bart så vi kände oss nöjda, och containrarna som skulle komma på onsdagen skulle gå att få på plats:




Ni som nu kanske tycker att det verkar vansinnigt att förbereda för försäljning av trädgårdsmöbler när det fortfarande är värsta vintern, ska här få se ett bevis på att våren är på väg.
Mitt under all snön hittade jag denna "näsan" som faktiskt börjat gro!:



Inte den bästa bilden men det går nog att se iaf.


Söndag eftermiddag körde vi hemåt igen, och när vi kom hem blev vi minst sagt snopna. Det hade töat hemma och mer än hälften av snön hade försvunnit bara över helgen.

Jag tänkte visa hur lite snö det var kvar genom ännu en bild med Max som mätstock, men skaren var så hård så både han och vi gick uppe på snön:



Så det får bli ett par andra "jämför-bilder".

Berget:



Och hästarna:




Skaren var så hård så Max höll sig ovanpå även när han fick total-fnatt och rullade rundor på den:



I tisdags var släpet och bilen lastade igen och vid middag skulle vi köra uppåt igen.
Men när Thomas skulle köra in på gården och vända hade Hercules hunnit hoppa upp på släpet och tyckte det var helt okej att följa med på en sväng:







Till slut fick vi iaf av katten och kunde köra iväg.

Onsdag morgon kom "vår" kranförare Victor för att sätta containrarna på plats, och tack vare att Thomas förberett mycket sedan ifjol gick allt mycket smidigt.







Däremot så var det nära att lastbilssläpet välte i rondellen, när den skulle dras över, eftersom det inte gick att ta ut svängen helt pga snövallarna.
Som tur var gick det bra och nu står den och alla utom en container på plats. (Den sista kommer inte förrän nästa vecka). Även kapellet på stora tältet är nere.

Idag, torsdag, kom maskinen för att skotta det sista och sedan har Thomas och jag satt upp stänget på plats:



Lägg märke till framhjulen som hänger i luften.......

Allt som allt ligger vi bra till i tid, och imorgon kan vi börja tömma containrarna som varit fulla och sätta saker på plats.

Så det är vad som ska hända i helgen och sedan kommer första (och största) lasset på måndag.

Kommentarer
Postat av: Zingos Anna

jösses va ni har att göra! Hör av dig när du fått tiderna för Sampas framträdande.

2010-03-05 @ 21:55:38
Postat av: Anonym

Hundar som får totalfnatt är roliga. :)



Jag var lite ledsen när jag såg att snön höll på att försvinna, men jag förstår om ni inte kände likadant med tanke på skottningen.

2010-03-06 @ 21:25:45
Postat av: malin

saknar er.men det e gött med vår.

2010-03-12 @ 21:34:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0