November ?

Är det verkligen november månad? Jag menar, det är ju fortfarande väldigt varmt ute. Missförstå mig nu inte bara, jag är inte glad för kyla så för min del får det gärna var så ett tag till. Men jag vill ju förstås ha snö till jul, så det hade väl varit lagom om det hade slagit om sisådär i mitten av december.

Men nog om vädret, här hemma springer tiden förbi alldeles för snabbt som vanligt. Tänkte som vanligt visa med lite bilder vad som har pågått i mitt liv sedan sist (för det var ju ett tag sedan).

Jag fick frågan av Petra i förra inlägget varför jag inte lagt in bilderna sedan vi (eller ja, hon rättare sagt) skodde Lurfvas. Jo det beror ju på att jag inte skrivit sedan du var här..... *skäms lite*
Det är ju så att vi fortfarande inte fått rätt på Lurfvas hovar som inte mår så jättebra. Så denna gången blev det att vi provade att sätta skor på honom, bl.a. för att då kunde vi prova en grej som Petra fått tips om på en kurs.

Det enda jag har att säga om det är att Lurfvas har väldigt små hovar...... Så Petra fick förutom att banka ihop skorna (minsta storleken förstås) väldigt mycket, även skära av dem med vinkelslipen.

Före:




Notera att hans hov ryms alltså helt innanför skon.


Efter:



Så nu håller vi tummarna på att den nya grejen ska fungera bättre än allt annat vi provat.

Choklad har också fått nya skor, men framförallt har hon fått vara ridskolehäst. Thomas syster har en pojke som är autistisk och som går på ridskola en gång i veckan. Men för ett par veckor sedan så var det ridläger istället så lektionerna var inställda.
Därför fick ju givetvis Choklad rycka in i stället. Jag har ju turen att ha en westernsadel till henne så den passade ju perfekt till detta då där är mycket att hålla sig fast i.









Både häst och ryttare skötte sig exemplariskt trots att Choklad tydligen gick på ganska mycket fortare än hästarna på ridskolan  :o)

För ett par helger sedan hade jag och Malin en trevlig lördag då det var dags för den traditionella marknaden. Förr åkte jag ofta på den med henne men av någon anledning har det inte varit så på länge, så därför var det ju hög tid nu.
Som vanligt gjorde jag av med alldeles för mycket pengar på t.ex. denna härliga mössa som jag bara inte kunde låta bli att köpa:



Den är så supergosig att ha på sig!


Till slut en uppdatering på sadelkammaren.

Ytterväggen har blivit färdig och det har blivit murat längst ner till innerväggarna:




Dessutom har den ena innerväggen också kommit upp och blivit färdig:




Snickarmästare Keso har varit med och både byggt och isolerat väggen:



Veckan som gick hade vi även Thomas son Mattias här så vi hade bra hjälp av honom också, som ni ser till höger i bilden.

Här kommer även andra omgången plattor upp:



Det måste ju gå att hänga lite tunga grejor på väggarna så därför blir det dubbla plattor.

Så nu börjar man verkligen kunna se lite hur det blir och var rummen kommer att finnas, det ska bli så skönt att få flytta in där sedan! Jag kan knappt vänta......


Kommentarer
Postat av: Hovis

Får säga att ja är nöjd med mitt jobb o än så länge har du ju inte ringt vilket betyder att skorna sitter kvar. Men ja e lite besviken över att inte ja fick följa med på marknaden i år.. Förra året valla du runt mig där.......

2011-11-11 @ 23:35:21
Postat av: Kesoneso

Jadå, skorna sitter på plats så det gjorde du bra.

Jag var faktiskt på väg att ringa dig om marknaden, men så kände jag att det var så grymt länge sedan Malin och jag träffades, så jag ville hitta på något med bara henne. Och då blev det marknaden.

Sorry. Du ska få följa med nästa år dock, om du vill! :0)

2011-11-15 @ 08:41:13
URL: http://kesoneso.blogg.se/
Postat av: Anna

Ser mycket bra ut med allt, bygg-grejs, hästar (åsnor) osv. Hästen som jag pratade om när vi pratades vid när du och P var på väg hit, överlevde tyvärr inte, blev hängig en vecka efter kastration, åkte till djursjukhuset och dog där :-(. Tungt djur-år för oss, tur att det snart är nytt år!

2011-11-23 @ 21:31:10
Postat av: Ulf Å

Överraskningens man är här, direkt från Norrland.

Jag kunde inte låta bli att leta lite på små hästskor. Vad tror du om det här:



http://www.mustad.com/en/mshop-product/120/pony-and-mule



Mustad finns i Dalsland och är världens största tillverkare av hästskosöm.

2011-11-27 @ 17:55:13
Postat av: Kesoneso

Anna: Usch, vad trist, speciellt när det bara gäller en kastration....



Ulf Å: Ja, det var verkligen en överraskning! Jag ska genast konsultera med hovis, men min misstanke är att det är deras minsta storlek hon använt. Sömmen hon har är antagligen deras, jag känner iaf till märket .

2011-11-29 @ 13:07:08
URL: http://kesoneso.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0