Jag är ingen morgonmänniska...

Började tidigt på jobb idag, och jag kan säga att det är omänskligt att behöva gå upp vid 04.30 som jag behöver då. Tur att det inte är varje dag som vissa gör, det hade jag nog inte klarat.
Fördelen är dock att man slutar ju desto tidigare istället, så man kan åka hem och sova middag....  :o)


Nåväl, nu är det dags för dagens djur som blir: Lurfvas Felix !


 
Jag vet, jag vet tomtekläder på honom också.

Lurfvas är en åsna på 9 år som jag har haft sen han var 4. När han kom var han fortfarande hingst och rent ut sagt en riktig liten terrormaskin. Han högg och sparkade så fort han bara fick chansen.

Men så fort han blev kastrerad lugnade han sig genast och med lite tid och uppfostran är han nu jättesnäll och superkelen. Men han måste lära känna en först för han är lite reserverad mot nya människor.

Jag tror det man fick lägga mest tid på var att träna honom på att det inte var farligt att lyfta hovarna. Pga skräckupplevelser tidigare i hans liv, var det jättesvårt och han var livrädd för hovslagaren. Nu kommer de dock bra överens (oftast iaf, han måste ju prova bråka lite ibland för att upprätthålla sitt rykte).

De flesta som får höra att vi har en åsna brukar säga: - En åsna?! , vad har man den till?  Tja, se bara nedan.



Givetvis är det ju meningen att man ska sitta i vagnen, inte gå framför, men han är så snäll så han märker inte det i vilket fall som.
Faktiskt när han skulle köras in behövde man träna ett steg i taget sakta, sakta som med hästar utan det var bara att ta på han selen en gång och nästa gång koppla  vagnen och hoppa på.

Sen vill jag också säga till alla som tror på det felaktiga ryktet att åsnor är envisa: det stämmer inte. Till skillnad från hästen som är ett flyktdjur i högsta grad, så tvärstannar Lurfvas när han blir osäker på något eller inte förstår, och okunniga människor tolkar det då som envishet.

Personligen föredrar jag ju iaf att hantera ett djur som stannar när det blir rädd framför ett som flyr.

Kommentarer
Postat av: du vet vem

Jag har oxå en åsna och kan inte riktigt hålla med dig om envisheten. Visst stannar de när de blir rädda men där finns den här envisheten som folk pratar om oxå. Du vet tjurig i största allmänhet. Min är de iallafall. Hi Hi ibland bara han inte känner för att göra de o då bara skiter han i de. Kram kram

2009-02-04 @ 09:27:42
Postat av: Anonym

Jo, i och för sig kan de göra så, men inte mer än de flesta hästar och definitivt inte värre än en shettis kan. Utom Sampa då förstås! :o)

2009-02-04 @ 18:30:54
Postat av: Kesoneso

Jo, i och för sig kan de göra så, men inte mer än de flesta hästar och definitivt inte värre än en shettis kan. Utom Sampa då förstås! :o)

2009-02-04 @ 18:32:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0