Födelsedags/Bröllopsresa dag 1 och 2

Eftersom det kommer bli alldeles för mycket att skriva om resan i ett inlägg kommer jag att dela upp det.

Ons 16 sept 2009

Vi började morgonen med att packa det sista i bilen innan vi gav oss iväg.

Denna dagen var mest bara en enda lång transportsträcka för att ta oss till resans första mål, som inte var Wien, därför är det inte så mycket att berätta om det.

Vi hade bestämt oss för att åka båten mellan Trelleborg och Sassnitz, dels för att båttiderna passade bättre och dels för för att vi tyckte det var lagom resetid. Den båten tog fyra timmar vilket gjorde att vi fick en lagom paus i från bilkörandet.

Här säger vi hejdå till Sverige:



Vi började bli hungriga när vi satt på båten och gick därför till matserveringen och beställde vars en kyckling med pommes och bearnaisesås.
Den såg väldigt god ut:




Det var dock en av de mest smaklösa och tråkiga kycklingar (eller som Thomas säger självdöd värphöna) som vi någonsin smakat. Det var ungefär i stil med en färdigrätt om ni provat det någon gång.

Efter det gick vi upp på däck och satte oss att vila och läsa lite, och tittade på havet.







Sent på eftermiddagen började vi åter skymta land. Vi var framme i Tyskland:



Strax innan 18.00 satte vi oss åter i bilen färden fortsatte. Nu satsade vi på att komma så långt som möjligt innan det var dags att leta upp någonstan att övernatta.

Vi tog oss förbi Berlin och kände att det var nu ganska lagom att hitta något Gasthaus, då vi åtminstone skulle slippa passera Berlin under rusningstid morgonen efter.

Efter cirka en halvtimmes snurrande runt i småstäder hittade vi till slut Zeesener Gasthof, där vi fick ett rum och snabbt kom i säng efter en tröttsam dag av bilkörande.



Tors 17 sept 2009


Efter en god natts sömn på ett helt okej Gasthaus äter vi frukost på nämda ställe innan det är dags att köra vidare.

Zeesener Gasthof:



Även nu har vi en stunds transportsträcka framför oss, men innan vi påbörjar den letar vi upp en bilverkstad (händelsevis låg det en snett mittöver från vårt gasthaus). Vi såg nämligen kvällen innan att vi bara hade ett halvljus.
Tyvärr är det så att för att byta lampa på vår bil måste man ta bort typ halva motorn (okej viss överdrift, men det är iaf ett jättejobb och inget man gör själv i en handvändning), så den verkstaden kunde inte hjälpa oss utan det var tvunget att vara en toyotaverkstad.
Vi fick en vägbeskrivning av dem till en sådan, men eftersom de inte kan mycket engelska alls i Tyskland och min tyska inte är den bästa, slutade det med att vi bara irrade runt i en halvtimme - trekvart och sedan bestämde oss för att istället köra vidare och försöka hitta någon annan.

Då ringde vi till vår kompis i Norrköping, som sedan gick in på internet och letade upp några olika Toyotaverkstäder åt oss, och så knappade vi in en adress på GPS:en och voilá: så befann vi oss på en verkstad som var snälla nog att fixa det direkt. En halvtimme senare var vi på väg igen. Tänk vad bra det är med internet och mobiltelefoner ibland.

Vid 14.00-tiden nådde vi så vårt första mål: Prag!

Först letade vi upp vårt hotell, Hotel Stirka:



Detta hade vi bokat i förväg, och tyvärr är det ju så att man inte riktigt vet vad man får då. Vi tyckte vi valde ett okej hotell, det var trestjärnigt, bilderna såg bra ut, och andra som hade bott där hade lämnat hyfsade recensioner.
Men oj vad vi fick fel. Jag döpte genast om det till Hotell Sjabb och Skabb!
Det var så slitet och smutsigt och gammalt, så vi var grymt glada att vi bara skulle bo där en natt.....

Nåväl, det var bara att bita i det sura äpplet och checka in och gå upp på rummet. Vi lade oss och vilade en liten stund innan vi gav oss ut på stań.

Hotellet låg ju bra till, inte mitt i stan men ändå nära, det tog fem minuter att gå till tunnelbanan och sedan var det bara två hållplatser.
När vi väl hittat var man köpte biljetter gick vi och småpratade när vi steg på rulltrappan ner till tunnelbanan. Plötsligt vände sig Thomas om och sa oj!
Då tittade jag också ner och ser (tror jag) den längsta rulltrappa jag någonsin sett! Jag som är lite mesig när det gäller höga höjder ställde mig bakom Thomas så jag inte såg någonting resten av biten ner.

Rulltrappan nerifrån, tyvärr glömde vi ta bild andra hållet, för på detta hållet ser det inte så farligt ut. Och till bror min: Ja, ni har säkert rulltrappor i Stockholm som är längre, men de har inte jag åkt!  :o)



Det första vi gjorde när vi kommit in till stań var att leta upp en restaurang. Thomas beställde en rätt som kallades Mix, som bestod av en bit kyckling, en bit nöt, och en bit fläsk, med klyftpotatis, och jag som är grymt kräsen spelade säkert och tog en schnitzel med potatiskroketter:



En sak som jag upptäckte redan här, och som var likadant på de andra ställena vi var, var att det fanns aldrig sås till maten. Det var så torrt. På ett par ställen kunde du beställa till typ en liten klick sursöt eller majonnäs vid sidan om, men inte överallt.
Däremot hade vissa ställen bilder på maten i menyn, vilket var perfekt för någon som mig...  :o)

Mätta och belåtna började vi nu vår lilla sightseeing, med att strosa runt i de gamla delarna och tittade på alla vackra gamla hus:



Folk hittar ju på de allra roligaste grejor för att dra in pengar på turister, här var en som cyklade runt och erbjöd guidade turer med denna:



En sorts bläckfiskliknande cykel där man själv fick vara med och trampa.

Mitt i alla fina gamla hus låg givetvis....:



Hard Rock Café!

En annan sak som här var gott om var affärer, och det jag reagerade mest på var att det fanns riktigt många som sålde marionettdockor:



Denna killen stod och demonsterade lite, och han var grymt duktig, han fick dockan att skaka på axlarna och allt möjligt!

Fler fina hus:



Till slut kom vi fram till den berömda Karlsbron, med dess fina figurer och avbilder:



Tyvärr höll de på att renovera bron så ena halvan (längs med bron) var avstängd, vilket gjorde att man inte riktigt fick det där helhetsintrycket.



Vi gick dock upp i ett av tronen på bron vilket gjorde att man fick en lite bättre överblick. Jag kan säga att det är ett ganska högt torn, vilket innebar måånga trappsteg uppåt, och ännu en gång lite läskigt högt för min del. Men jag vågade mig iaf fram till kanten och titta:






På bilden ovan ser ni bron till höger, och tornet i andra ändan av bron sticker också upp i skyn.


När vi sedan klättrat alla trappsteg ner igen strosade vi sakta tillbaka mot hotellet eftersom det började bli mörkt och vi var ganska möra.

Utanför tunnelbanan såg vi något ganska komiskt. Det stod en fruktförsäljare vid ingången, så vi bestämde oss för att köpa lite frukt med tillbaka till hotellet, och då såg vi detta:



Vindruvor från ICA, med svensk text och allting på etiketten! I Prag!  :o)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0