3-års test

Så var det dags i lördags. Vi hade det ganska bra för det var inte vår tur förrän på eftermiddagen, så vi behövde inte köra iväg i ottan.
 
Vi hade bestämt att vi skulle träffas på plats ett tag innan, så vi kunde titta på några andra för att se hur det gick till. Nu hade vi ju visserligen tränat innan, men det känns ju ändå bra att ha sett någon annan göra det.
För första gången var Hovis riktigt nervös, vilket ju inte alls är bra, det är ju mitt jobb!
 
För min del lättade nervositeten dock en hel del när vi såg några andra visa sina ponnier innan. Det gick inte särskilt bra, om vi säger så. Det verkar inte som att de hade tränat något hemma innan och hade jättedålig tajming när de skulle få fram ponnierna. Och det var ändå en tre-fyra stycken vi tittade på som var så.
Efter det kändes det liksom som att ja, då behöver inte jag skämmas heller ifall inte Safir gör vad han ska  :)
 
Sedan var det dags att börja göra Safir i ordning och ta ut honom för ID-kontroll och mätning, 103 cm var han så han är inte så jätteliten längre, det lilla monstret :)
 
Så var det dags för Safir att visas och jag, Hovis och hennes kompis som också hjälpte till med piskföringen gick in.
Först visar man dem i galopp i bägge varven, och då springer de fritt inne i en rund bana. Efter det ska de hoppa, och börjar man lågt och höjer hindren efterhand.
Efter det ska de visas uppställda och i skritt och trav när man leder dem, precis som när vi är på en vanlig utställning.
 
Och nu måste jag bara säga att jag är SÅ stolt och glad över min lilla buse! Han skötte sig så exemplariskt som en häst bara kan göra.
 
 
 
Foto: Yvonne Karlsson.
 
Inte en enda tendens till att busa eller bråka någon gång, inte ens när han skulle stå stilla vid visningen. För mig var detta den stora vinsten för dagen, men som ett extra plus på det fick han faktiskt bra kritik och bra poäng. Han blev till och med andra bästa för dagen i hoppbedömningen!
 
 
 
En annan sak som också var lite roligt var att Hovis kompis hörde hoppdomaren säga till exteriördomaren att han var imponerad över oss, han hade inte väntat sig att shettisfolket skulle ha tränat på detta. Och även sedan i högtalaren när han gav kritiken och poängen så sa han att det var en MYCKET bra visning och det var precis så de ville att det skulle se ut.
Så det tyckte jag var kul, att faktiskt få gensvar på att vi hade tränat.
 
Sedan var det dags för Hovis lilla E att visa upp sina talanger och det var ju då förstås samma procedur. Tyvärr var E inte alls inställd på detta denna dag, personligen tror jag mycket att det var på grund av värmen. Det var riktigt varmt, 25 grader, och inne i ridhuset var det fruktansvärt kvavt och varmt. Så hon hade inte alls den framåtbjudningen vi sett henne ha på träningarna, vilket ju tyvärr resulterade i att hon inte fick några superbra poäng.
Nu har ju Hovis aldrig haft det problemet med E som jag brukar ha med Safir i uppförande, så hon tänker kanske inte på det så mycket som jag, men även Ellie var superduktig och uppförde sig exemplariskt. Hon var bara trött för dagen och tyvärr kan ju domarna bara döma efter det........
Så det som Hovis man sa låter också väldigt rimligt. Varmt väder funkar bra för det dämpar Safir, medan det är dåligt för E som istället behöver kyligare väder så hon vaknar till lite.
 
När våra sötnosar fått mat och vatten och var nöjda för stunden gick vi iväg för att äta lite. Det var även på samma ställe SM i körning, så givetvis passade vi på att titta lite på det också, och jag försökte få till några bilder nu när jag fått lära mig lite mer :)
 
Efter några justeringar i inställningarna tycker jag faktiskt att jag fick till bilderna hyfsat, lite för ljusa kanske, vad säger bror?
Nu går det ju undan när de kommer farandes in i ett sådant hinder, så man har ju inte speciellt lång tid på sig att fota. Dessutom blir det förstås bättre att se dem i fullstorlek på datorn än att se dem här på bloggen.
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Bror

Mjo, lite för lång exponeringstid. Mätaren har nog stått en del på plus där. Men det är ju skarpt och det är i fokus.

Bra!

2015-08-26 @ 17:50:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0