Mycket häst

Alla ni som inte är hästintresserade kan sluta läsa nu, för detta inlägget kommer innehålla mycket häst :)
 
Som jag skrev i förra inlägget, så skulle vi iväg på två utställning till nu på ganska kort tid. Nu har ni ju fått se och höra så mycket om utställningar så jag tänkte faktiskt inte skriva mycket mer än att det gick bra och alla är nöjda :)
 
Däremot så måste jag visa ett par, tre bilder ifrån den ena utställningen. Dels på Safir för de hade en agility-bana uppställd, för de som ville prova på. Och det ville givetvis T och Safir göra. För er som någon gång i livet undrat ifall hästar kan ducka, ser ni här svaret:
 
 
 
Men efter ett par vändor så upptäckte han att saken inte försökte äta upp honom:
 
 
Nästa bild jag måste visa är på E och Hovis dotera. Det var nämligen en maskeradutställning vi var på, och det var inte så många som hade klätt ut sig, men dessa två hade definitivt gjort det:
 
 
För skojs skull tänker jag inte berätta vad de föreställer, utan jag förväntar mig en hel flock gissningar i kommentarsfältet!
 
Nu går vi vidare till mitt lilla inkörningsprojekt.
 
Jag nämnde ju tidigare att det gick jättebra och att han fått dra en tung planka, såhär ser det ut:
 
 
 
 
När han hade gjort detta ett par gånger, var jag tvungen att ta ett uppehåll med inkörningen då det var mycket jobb i ca tre veckors tid.
När vi sedan kom igång igen hade lilla monstret hittat tillbaka..... Han protesterade mer och mer för varje gång vi hade träning. Till slut kom tränaren och jag överens om att det bästa hade varit att Safir får bo hos dem, så att träningen blir mer kontinuerlig.
 
När det blev bestämt så föreslog Hovis att det bästa vore nog att vi klippte ner lite av hans tjocka päls, då han hos tränaren skulle stå i box över natten. Jag undrade ju i min stilla sinne hur detta skulle gå.......
Men när han efter några sekunder vant sig vid ljudet av maskinen, så var han superduktig! Han tyckte till och med att det var riktigt skönt på sina ställen. Och titta så fin han blev, en riktig tävlingshäst ser han ut som:
 
 
Dock inte den bästa vinkeln att ta bild ifrån :)
 
Dagen efter klippning åkte vi och lämnade Safir hos tränaren och Lurfvas hos Hovis, för att han skulle slippa gå ensam under tiden.
När vi kom till tränaren tog vi ett träningspass direkt, och oj! vilket riktigt monster han var. Han hade visserligen stått inne hela dagen innan för att vara torr inför klippningen, men det var ändå extremt. 10 minuter i sträck höll han på och var mer i luften än på marken. Stackars tränaren flög som en vante efter honom medan han studsade rundor. Då kände jag att det var nog bra jag bestämde mig för att lämna honom där :)
 
Under tiden vi haft fullt upp med träning så kom det en dag ett paket (eller rättare sagt, vi var och hämtade ett paket):
 
 
Genast var jag ju tvungen att slita upp det:
 
 
Nu ska vi få se hur många bilder ni behöver innan ni kan gissa vad det är för något ( ni som redan vet får inte vara med och gissa! ).
 
 
 
 
 
 
 
Har ni inte gissat tidigare, så lär ni se det nu  :)
 
 
 
Just det! Ta daa!!  En vagn:
 
 
Om ni inte kommer ihåg det, så växte ju Safir ur sin sele och fick en ny. Den nya selen var en annan, bättre modell. Vad jag inte alls tänkte på när jag köpte den modellen, var att den inte går att använda till min gamla vagn.
 
Så då började vi titta på hur vi skulle kunna bygga om den gamla, men kom till slut fram till att det skulle inte bli så mycket dyrare att köpa en ny ( givetvis hade en ny kunnat vara betydligt mycket dyrare om vi tittat på att köpa fina super-kvalitetsvagnar, men så mycket kör jag inte så det är värt de pengarna ). Dessutom fick jag ju på denna vagnen en del finesser som inte finns på gamla vagnen, såsom förvaringslåda, spöhållare och broms.
 
Visst är den fin?
 
Nåväl, när Safir varit hos tränaren i fyra dagar skulle jag köra dit och vara med på en träning. Dagen innan ringer tränaren och frågar om jag kan ta med mig vagnen. Ja, vi provade att hålla vagnen bakom honom igår utan problem och det bästa är ju att vi kör in honom på din egen vagn, sa tränaren.
Jag som senast såg monstret flygande och studsande i luften fyra dagar tidigare, undrade om de blandade ihop mig med någon annan ägare..........
 
Men visst, jag tog vagnen med mig och minsann om det inte var Safir han syftat på. Lilla monstret hade skött sig exemplariskt sedan den gången och inte sparkat eller hoppat en enda gång.
 
Så för första gången någonsin drog Safir en vagn förra tisdagen!
 
 
Strax efter drog han även tränaren i vagnen:
 
 
Och han var så duktig!
Uppförde sig jättebra och tog det med ro.  :)
 
Nästa gång jag kom dit upprepade vi proceduren, men han fick dra vagnen en lite längre stund. Han får dra plankan först, om ifall att han får för sig att vara på bråkhumör.
 
 
 
 
Och igår var jag där återigen och denna gången körde även jag honom en stund!
 
 
 
Gissa om jag var nervös! Jag vågar ju inte rikitgt ännu lita på att han inte får nåt nytt fnatt-ryck  :)
 
Ja, jag vet att bilderna är svåra att se, men det blir inte bättre med mobilkameran i ett mörkt ridhus  :)
 
Vi avslutar med ett par bilder som inte har med hästar att göra, utan med väder och vind. Först kom det nämligen som ni nog alla vet en del snö:
 
 
 
 
Som vanligt, när det gäller första snön här nere, så försvann den efter ett par dagar igen dock.
 
Lite senare var det dags för stormen Gorm. Vi klarade oss lindrigt undan med bara nån vindskensplåt som lossnade litegrann. Och så var vi strömlösa under natten, men på morgonen fungerade allt igen. Däremot såg det ut så här på vägarna:
 
 

Kommentarer
Postat av: eva i stan

hallo där. Måste ju gissa på bilden. Tror det är en prinsessa på sin drake. Sen undrar jag om Safir behöver halsduk nu när han är bar om halsen. Går nog åt mycket garn, det ska väl va lila. En till Tompa oxå i lila??????? Kram till er.
PS Tarzan hälsar till Cato att han får gärna komma tillbaks.DS


2015-12-04 @ 09:01:59
Postat av: Keso

Njae, det var inte riktigt rätt gissat. Avvaktar lite innan jag berättar, ifall det kommer fler gissningar.

Givetvis vill Safir ha en fin lila halsduk, då skulle han ju bli jättefin!
Däremot undrar jag om inte Tompa hellre vill ha en i samma fina pridefärger som han vill ha i raggsockar. :)

2015-12-04 @ 18:38:38
URL: http://kesoneso.blogg.se
Postat av: Anonym

Kan det föreställa en HEMSK unge på en svart råtta???
(Eller blev det fel igen på mina nya läsglas?)

2015-12-05 @ 07:08:29
Postat av: T

Konstigt att T = me

2015-12-05 @ 07:11:39
Postat av: Anonym

Provar igen. ( lägger glasen och provar pekfinger istället för tumme)
Konstigt att T är lika med anonym på din blogg, skulle det ju stå..
Utan glas ser det ut som ett vitt stearinljus på en grön / orange röra på ett svart fat.... Kan det vara rätt svar?

2015-12-05 @ 07:43:51
Postat av: Hovis

Ja vet ju vad de e då de e mitt lilla gryn som sitter på sin lilla häst som älskar att äta sånna som hon föreställer 😃

2015-12-05 @ 19:05:08
Postat av: Hovis

Hästen älskar o äta sånna som hon föreställer.

2015-12-05 @ 19:05:57
Postat av: Hovis

De barnet på föreställer älskar oxå att äta sånna som hästen föreställer 😃

2015-12-05 @ 19:06:51
Postat av: Ulf Åström

Hästen föreställer en morot!
Kaninen och moroten på en ridtur

2015-12-05 @ 19:49:26
Postat av: Keso

Rätt gissat av Åström! Nu fick han ju dock lite fuskhjälp av Hovis, men ändå :)

2015-12-16 @ 10:05:54
URL: http://kesoneso.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0