Vårvinter.

Så vart dags igen, för ett par veckor sedan skulle vi köra uppåt för årets säsong. Precis som alla andra år får vi den ständiga frågan: Är ni inte väldigt tidiga i år?
Och precis som alla andra år svarar vi: Det är samma tid som alltid   :)
 
Dagen innan vi skulle åka upp var det dags att palla ner husvagnen och dra fram den för att packa och förbereda. Då vill man den morgonen inte vakna till detta:
 
 
 
 
När vi lade oss kvällen innan var det helt bart på marken........
 
Som tur var så töade en del undan och vi kom iväg som vi skulle. Allting flöt på bra som det skulle första svängen vi var uppe, husvagnen kom på plats direkt och vi fick städat upp, flyttat grejor och fick dit de containrar vi skulle hyra.
Eftersom här låg massor med löv så tyckte jag att det var lämpligt med en rejäl rullebör att köra undan de med, så jag skickade gubben att köra och köpa en. Givetvis måste den då provas och invigas ordentligt menar Kato på:
 
 
 
Det blev även en dagstripp till Stockholm en av dagarna, med ett besök på nya köpcentrumet i Solna tillsammans med bror och hans sambo. Anledningen till Stockholmstrippen kommer i nästa inlägg. :)
 
Efter en liten vecka uppåtlandet körde vi hemåt igen för T skulle på kurs dagen efter. Och lämpligt nog var det en utställning den helgen (helgen som gick nu) som Hovis och jag hade anmält våra småttingar till :)
 
Lilla monstret som haft vintervila är i dagsläget väldigt fet, så några stora förhoppningar hade jag inte, utan vi tycker mest att det är skoj och framförallt nyttigt för de fyrbenta att få komma ut på lite sånt.
I förebyggande syfte så rastade jag av Safir på volten ordentligt dagen innan. När vi kom fram och det var dags att plocka ut och värma upp honom, så var han lugn och sansad så avrastningen hade hjälpt.
 
 
 
 Trodde vi........
 
Så fort han kom in i ringen och skulle visas blev han som förbytt och bara busade och studsade en massa.
Så här såg det ut när Hovis försökte ställa upp honom....:
 
 
 
Domaren tyckte dock bara det var härligt och sa att man ser riktigt buset och glimten i ögat i honom. Hon döpte också om honom till Emil i Lönneberga.......  :)
 
Trots hans busande och övervikt fick han riktigt fina poäng, 39, med kommentaren att om han hade vägt lite mindre kanske hans trav hade blivit lite lättare så han kunde fått 40 poäng. Så det var vi riktigt nöjda med. Dessutom var det två andra tävlande i hans klass för en gångs skull och han kom på andra plats, med samma poäng som ettan.
Vi fick även med oss en Championrosett som han skulle fått sist vi var på utställning. Något hade blivit fel den gången så det missades att han vann Championpriset, så därför fick vi det nu istället.
Det kändes lite extra kul för nu när han fyllt 4 år, måste han komma upp i 40 poäng för att komma upp i Champion och det har han ju aldrig fått, så det känns inte så troligt att han ska få det, även om domaren ju dock påpekade att det inte var omöjligt  :)  Så det kan ju vara så att denna rosett blir hans sista Championrosett.
 
Även för lilla E gick det bra och hon fick fina 38 poäng. Hon var också på tårna denna gången och då tyvärr även lite spänd, men hon fick ändå fina poäng och bra kritik på gångarterna.
 
 
Hovis lilla dotera skulle också varit med och gått i handlerklassen, för att lära sig visa häst, men tyvärr var hon krasslig och ville stanna hemma   ):
Det får bli nästa gång, eller hur Hovis ?  ;)
 
Nästa dag var det åter dags att köra uppåt och nu skulle vi köra vars en bil. Jag skulle fixa kvällsmat till djuren så därför körde jag lite senare på kvällen än vad T gjorde, som dessutom hade släpet med sig.
Dock hade jag sånt oflyt att jag lyckade följa den värsta snön så gott som hela vägen. På småvägarna hemma kunde jag köra i 40-50 km/h, och de såg ut så här:
 
 
När jag kom ut på motorvägen låg jag och alla andra (utom lastbilarna) i ca 65 km/h.....
 
Efter ca halva sträckan lättade snöfallet något och det gick att köra i 80-90 km/h, för att slutligen den sista halvtimmen kunna köra i 100-110 km/h.
Så istället för att vara framme lite efter 22.00 som planerat, var jag framme 23.40. Dagen efter (i måndags) kom första stora leveransen klockan 07.00 och när klockan var 19.00 var vi så pass färdiga att vi kunde hålla kväll. Jag var lite trött den kvällen kan jag säga  :)
 
I morse kom nästa stora leverans och även den är så gott som färdigplockad och det mesta har kommit på plats, så det känns skönt.
 
Som avslutning måste jag visa att innan vi åkte upp fick jag äntligen mitt fina prisskåp på plats i sadelkammaren och då hängde jag Safirs alla rosetter där också. Det har hunnit bli några stycken och då saknas det ändå Championrosetten och den blå som vi fick nu sist  :)
 
 

Kommentarer
Postat av: Hovis

Den bilden på loppan e ju riktigt bra bara tråkigt att domaren hade sina favoriter... Ja ja de blir bättre nästa gång :)

2016-03-10 @ 11:43:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0